fbpx
תיק הבאגט עושה קאמבק ומזכיר לנו את ימיו הטובים של לגרפלד ב FENDI
תיק הבאגט עושה קאמבק ומזכיר לנו את ימיו הטובים של לגרפלד ב FENDI

תיק הבאגט עושה קאמבק העונה ומחזיר אותנו לניינטיז, לתיק הבאגט האייקוני של קארי בראדשו בסצנה הבלתי-נשכחת מהסדרה, ולבית האופנה המשפחתי FENDI שהפך למותג המוביל שאנחנו מכירים היום. איך נולדה האות F ההפוכה, הסלב שגילח את הלוגו על ראשו, הקולקציה האחרונה של לאגרפלד, והתיק שכיכב בסדרה ״סקס והעיר הגדולה״ והפך לקאלט

״זה לא באג, זה באגט״

תיק באגט הוא תיק צר וארוך, על שמו של הלחם הצרפתי, תיק מינימליסטי, גיזרה בעלת מוטיב קלאסי שהופכת אותו למאסט. דגם הבאגט הפופולרי מזוהה בעיקר עם בית האופנה FENDI, והפך עם השנים למיתוס, קאלט. גם לבית האופנה גוצ׳י יש דגם דומה, ללואי ויטון, דיור, ולבתי אופנה נוספים, ברשתות האופנה תמצאו שלל פרשנויות לדגם, ברשת MANGO למשל יש בקולקציה דגם כמעט זהה לדגם המקורי, ויפה לא פחות יש לומר. את המקור תוכלו למצוא בבוטיקים נבחרים וברשת factory54. המכורות שבינינו בוודאי זוכרות את הסצינה הדרמטית מהעונה השלישית של הסדרה האייקונית ״סקס והעיר הגדולה״, בה תיק הבאגט הסגול של FENDI נגנב מקארי ברדשואו לאור יום ברחוב במנהטן, מה שהפך אותו אז מיד לאקססורי-חובה. התיק נוצר בשנת 1997 על ידי סילביה פנדי ונטוריני, עם אבזם F ייחודי כפול, ומאז נמכרו ממנו למעלה ממיליון יחידות. והוא הנחשב ל״איט-באג״ הראשון של המותג בשנות ה-2000. קים קרדשיאן ואחיותיה קנדל וקיילי ג׳אנר מזוהות עם המותג, בין השגרירות גם האחיות בלה וג׳יג׳י חדיד. בביצה שלנו זו בר רפאלי שנתפסה עם תיק של בית האופנה לא פעם, הנחשב סמל סטטוס. 

שרבוט על נייר

בית האופנה FENDI האיטלקי, שהוקם בשנת 1925 על ידי בני הזוג אדוארדו ואדל פנדי, החל את דרכו כאטלייה משפחתי צנוע, והתמחה במלאכה מוקפדת ומעודנת, בשילוב ייצור של פריטי עור איכותיים ברמת גימור גבוהה. המעצב הראשון שהצעיד את בית האופנה לקראת המותג שהוא היום, הוא ״הקיסר״, מעצב העל קרל לגרפלד ז״ל, שהוביל את המותג החל משנת 65׳. מאז, פנה המותג היוקרתי לכיוון קליל, כיפי, חצוף ויצירתי. לגרפלד הוא זה שיצר את הלוגו בעל ה-F הכפולה, שהפך לסימן היכר, בשרבוט על נייר תוך שלוש שניות בלבד.

ה-F ההפוכה

בהנהגתו של גאון האופנה לגרפלד, הפך FENDI לבית אופנה עוצמתי שנלבש על ידי אייקוני סטייל כמו קים קרדשיאן וקניה וסט, ג’ניפר לופז, ועוד. המותג הפך את החדשנות לערך מוביל ודומיננטי. בשנת 2007 הציג המותג בניצוחו של לגרפלד תצוגה גרנדיוזית וחסרת תקדים בחומה הסינית בבייג’ינג. המותג בלט מאוד במגמת הלוגומניה ששלטה בשנות ה-80 וה-90. ה-F ההפוכה התנוססה על פריטי לבוש ועיטרה גם אביזרים כמו תיקים ונעליים. הלוגו הפך לחלק מהתרבות הפופולרית דרך סדרות טלוויזיה מצליחות כמו “סקס והעיר הגדולה”.

גם לתעשיית המוזיקה ובייחוד לסצנת ההיפ-הופ יש חיבה מיוחדת ללוגו של FENDI. הראפר קניה ווסט כזכור שימש פרסומת מהלכת כשגילח את הלוגו של FENDI על ראשו בשנת 2006 בזמן שהשתתף במסיבה של המותג בטוקיו. בית האופנה מוזכר בשירים רבים, ביניהם הלהיט של Black Eyed Peas משנת 2005 My Humps. הוא מצליח לשלב את מראה הסטריט וטרנד ה-all over logo, הדפס המונוגרמה, לצד פריטים קלאסיים ועל-זמניים. לפני כשנתיים הציג בית האופנה מהלך פורץ דרך כששיתף פעולה עם המותג FILA ושילב לראשונה אופנת יוקרה עם פריטים במראה ספורטיבי.

הקולקציה האחרונה של הקיסר

סילביה ונטוריני פנדי, נכדתו של המייסד, המעצבת הראשית ומובילת החברה כיום, מספרת כי לגרפלד פיקח מקרוב על הקולקציה האחרונה שעיצב לפני מותו בפברואר 2019. כל דגם מבטא את חתימתו ואת הדנ”א שהטמיע במותג. הקו העיצובי של לגרפלד, שניהל את האטלייה במשך שנים רבות, מדגיש בין היתר את הצווארונים הקשיחים והגבוהים שהוא עצמו לבש, ואת הקווים והחיתוכים הגיאומטריים שחזרו מדי עונה. לוגו ה-F הכפולה שלגרפלד המציא מוצג כעת בגרסה מחודשת על לוחית נחושת בכתב ידו וכרקמה על בדים שקופים הנצמדים לגוף. לגרפלד יצר בתחכום רב אפקטים של טון-על-טון עם הדפסים המאזכרים יצירות אמנות בסגנון ארט דקו משנות ה-40.

להשיג בחנויות פקטורי 54 בקניון רמת אביב ובחנות האונליין factory54.co.il

ובבוטיק AMOR, ה׳ באייר 74, כיכר המדינה תל אביב